-->

Menu2

ImageSlider5

Peneraju Pedagogi Pembentuk pendidik berwibawa Membantu dan membimbing ke arah kejayaan Mendidik tunas bestari Inovasi digital dalam PdP Menghasilkan pendidik bertaraf dunia

Berita Terkini

Ringkasan Maklumat Kursus - Asas Pendidikan

jQuery UI Accordion - Default functionality Kurikulum || Ringkasan Maklumat Kursus: Asas PendidikanTeras |


RMK Berkuat kuasa Mulai Jun 2015 (Kemas kini November 2017) - PISMP Mulai Ambilan Jun 2015

VERSI BAHASA MELAYU

EDUP3013 Falsafah dan Pendidikan di Malaysia

Semester dan tahun ditawarkan

Semester 1 Tahun 1

Jumlah Kredit

3

Jumlah Jam Pembelajaran (Bersemuka)

Kuliah: 30 jam
Tutorial: 15 jam
Peperiksaan akhir: 3.5 jam

Rasional Kursus/Modul dalam Program

Kursus ini ditawarkan supaya pelajar dapat memahami konsep asas falsafah dan falsafah pendidikan; sejarah perkembangan sistem pendidikan di Malaysia; kurikulum sekolah yang digunakan di Malaysia; dan isu-isu dalam pendidikan.

Sinopsis

Kursus ini membincangkan konsep asas falsafah, falsafah pendidikan dan sejarah perkembangan pendidikan di Malaysia; pandangan ahli falsafah Islam, Barat dan Timur terhadap ilmu dan pendidikan serta cabang-cabang falsafah. Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK); Falsafah Pendidikan Guru (FPG); konsep kurikulum dalam pendidikan, model dan pelaksanaan kurikulum sekolah serta isu-isu dalam pendidikan

Kaedah dan Jenis Pentaksiran

Kerja Kursus : 50%
Peperiksaan Akhir : 50%

EDUP3023 Perkembangan Kanak-Kanak

Semester dan tahun ditawarkan

Semester 1 Tahun 1

Jumlah Kredit

3

Jumlah Jam Pembelajaran (Bersemuka)

Kuliah: 30 jam
Tutorial: 15 jam
Peperiksaan akhir: 3.0 jam

Rasional Kursus/Modul dalam Program

Kursus ini ditawarkan supaya pelajar dapat memahami perkembangan kanak-kanak daripada bayi sehingga awal remaja dan implikasinya terhadap pengajaran dan pembelajaran guru.

Sinopsis

Kursus ini merangkumi proses perkembangan kanak-kanak dari aspek faktor-faktor yang mempengaruhi perkembangannya; prinsip-prinsip asas perkembangan; peringkat-peringkat perkembangan dan teori-teori yang berkaitan; implikasi terhadap pengajaran dan pembelajaran serta ciri-ciri kanak-kanak berkeperluan khas.

Kaedah dan Jenis Pentaksiran

Kerja Kursus : 50%
Peperiksaan Akhir : 50%

EDUP3033 Murid dan Pembelajaran

Semester dan tahun ditawarkan

Semester 2 Tahun 1

Jumlah Kredit

3

Jumlah Jam Pembelajaran (Bersemuka)

Kuliah: 25 jam
Tutorial: 20 jam
Peperiksaan akhir: 3.0 jam

Rasional Kursus/Modul dalam Program

Kursus ini ditawarkan supaya pelajar dapat memahami perkembangan kanak-kanak daripada bayi sehingga awal remaja dan implikasinya terhadap pengajaran dan pembelajaran guru.

Sinopsis

Kursus ini merangkumi konsep pengajaran dan pembelajaran; proses pembelajaran; perbezaan individu; teori-teori pembelajaran; model, pendekatan dan strategi pengajaran; kaedah dan teknik pengajaran dalam abad ke-21; dan motivasi dalam pembelajaran

Kaedah dan Jenis Pentaksiran

Kerja Kursus : 50%
Peperiksaan Akhir : 50%

EDUP3043 Pengurusan Bilik Darjah dan Tingkah laku

Semester dan tahun ditawarkan

Semester 1 Tahun 2

Jumlah Kredit

3

Jumlah Jam Pembelajaran (Bersemuka)

Kuliah: 30 jam
Tutorial: 15 jam
Peperiksaan akhir: 3.0 jam

Rasional Kursus/Modul dalam Program

Kursus ini ditawarkan supaya pelajar dapat menguasai kemahiran pengurusan bilik darjah dan tingkah laku dan berupaya mempraktikkan pelbagai model pengurusan disiplin dan intervensi dalam menangani masalah tingkah laku di dalam bilik darjah.

Sinopsis

Kursus ini merangkumi pengurusan bilik darjah dan tingkah laku murid sekolah rendah; peranan guru dalam mengurus bilik darjah aliran perdana dan inklusif; membina hubungan yang positif di dalam bilik darjah; model-model pengurusan disiplin; pengurusan tingkah laku bermasalah di dalam bilik darjah; intervensi menangani tingkah laku bermasalah dan membina pelan pengurusan bilik darjah yang efektif.

Kaedah dan Jenis Pentaksiran

Kerja Kursus : 50%
Peperiksaan Akhir : 50%

EDUP3053 Teknologi Untuk Pengajaran dan Pembelajaran

Semester dan tahun ditawarkan

Semester 1 Tahun 2

Jumlah Kredit

3

Jumlah Jam Pembelajaran (Bersemuka)

Kuliah: 15 jam
Tutorial: 30 jam
Peperiksaan akhir: 2.0 jam

Rasional Kursus/Modul dalam Program

Kursus ini ditawarkan supaya pelajar dapat mengaplikasikan kemahiran pelbagai teknologi dalam pengajaran dan pembelajaran serta menguasai kemahiran merancang, memilih, menghasil dan menilai media pengajaran dengan cekap.

Sinopsis

Kursus ini memberi fokus kepada konsep dan amalan teknologi pengajaran. Pelajar akan memperoleh pengetahuan dan kefahaman tentang pemilihan, penghasilan, penggunaan dan penilaian media pengajaran. Pelajar akan mengaplikasikan kemahiran teknikal dalam menghasilkan media pengajaran yang berkualiti dan berkesan serta mengurus media dan sumber pengajaran dan pembelajaran dengan cekap

Kaedah dan Jenis Pentaksiran

Kerja Kursus : 70%
Peperiksaan Akhir : 30%

EDUP3063 Pentaksiran dalam Pendidikan

Semester dan tahun ditawarkan

Semester 2 Tahun 2

Jumlah Kredit

3

Jumlah Jam Pembelajaran (Bersemuka)

Kuliah: 27 jam
Tutorial: 18 jam
Peperiksaan akhir: 3.0 jam

Rasional Kursus/Modul dalam Program

Kursus ini ditawarkan supaya pelajar dapat menguasai pengetahuan tentang pentaksiran. Ia memberi pemahaman kepada bakal guru mengenai pelbagai alat pentaksiran, rekabentuk, pembinaan dan pentadbiran pentaksiran serta dapat menganalisis pelbagai isu berkaitan pentaksiran di sekolah rendah.

Sinopsis

Kursus ini membincangkan konsep pengujian, pengukuran, penilaian dan pentaksiran; tujuan pentaksiran; prinsip pentaksiran; jenis alat pentaksiran; merungkai standard dan penjajaran konstruktif; pentaksiran berasaskan sekolah; rekabentuk dan pembinaan ujian; penskoran dan penggredan; analisis item; pelaporan dan interpretasi serta isu-isu berkaitan pentaksiran berasaskan sekolah rendah di Malaysia.

Kaedah dan Jenis Pentaksiran

Kerja Kursus : 50%
Peperiksaan Akhir : 50%

EDUP3073 Budaya dan Pembelajaran

Semester dan tahun ditawarkan

Semester 2 Tahun 2

Jumlah Kredit

3

Jumlah Jam Pembelajaran (Bersemuka)

Kuliah: 30 jam
Tutorial: 15 jam
Peperiksaan akhir: 2.5 jam

Rasional Kursus/Modul dalam Program

Kursus ini ditawarkan supaya pelajar memahami dan peka kepada kepelbagaian sosiobudaya di Malaysia serta dapat mewujudkan persekitaran bilik darjah mesra budaya.

Sinopsis

Kursus ini membincangkan konsep budaya; aspek, kesan dan implikasi kepelbagaian sosiobudaya di Malaysia; pengurusan bilik darjah mesra budaya; integrasi nasional; kemahiran berkomunikasi dan guru sebagai agen mesra budaya.

Kaedah dan Jenis Pentaksiran

Kerja Kursus : 50%
Peperiksaan Akhir : 50%

EDUP3083 Asas Kepemimpinan dan Pembangunan Profesionalisme Guru

Semester dan tahun ditawarkan

Semester 2 Tahun 4

Jumlah Kredit

3

Jumlah Jam Pembelajaran (Bersemuka)

Kuliah: 26 jam
Tutorial: 19 jam
Peperiksaan akhir: 2.5 jam

Rasional Kursus/Modul dalam Program

Kursus ini ditawarkan supaya pelajar dapat memahami asas kepemimpinan dan pembangunan diri secara profesional serta berkeupayaan menampilkan ciri-ciri kepemimpinan dalam pengajaran dan pembelajaran.

Sinopsis

Kursus ini membincangkan konsep mengajar sebagai satu profesion; cabaran semasa dalam sistem pendidikan; perundangan berkaitan guru dan pendidikan; kualiti guru; peringkat perkembangan guru, pembangunan kemahiran profesional guru, kepemimpinan guru; struktur organisasi pendidikan; dan inovasi dan perubahan pendidikan.

Kaedah dan Jenis Pentaksiran

Kerja Kursus : 50%
Peperiksaan Akhir : 50%

VERSI BAHASA INGGERIS

EDUP3013 Philosophy and Education in Malaysia

Semester and Year offered

Semester 1 Tahun 1

Credit Value

3

Total Student Learning Time (Face to face)

Lecture: 30 jam
Tutorial: 15 jam
Examination: 3.5 jam

Rationale for the inclusion of the course/module in the programme

This course is offered so that students can understand the basic concepts of philosophy; philosophy of education, history of Malaysian education system; school curriculum currently used in Malaysia and educational issues in Malaysia.

Synopsis

This course discusses the basic concepts of philosophy, philosophy of education; and development of the Malaysian education system; viewpoints of Islamic, Western and Eastern philosophers on knowledge, education and branches of philosophy; the National Philosophy of Education; Philosophy of Teacher Education; concepts of curriculum in education; models and implementation of school curriculum ,and educational issues.

Assessment: Method and type

Course Work : 50%
Examination : 50%

EDUP3023 Child Development

Semester and Year offered

Semester 1 Tahun 1

Credit Value

3

Total Student Learning Time (Face to face)

Lecture: 30 jam
Tutorial: 15 jam
Examination: 3.5 jam

Rationale for the inclusion of the course/module in the programme

This course is offered so that students can understand child development from birth to early adolescent stage and the implications towards teaching and learning.

Synopsis

This course encompasses factors that influence the development of the child; basic principles of child development; different stages of development; the underpinning theories of child development; implications on teaching and learning; and development of children with special needs

Assessment: Method and type

Course Work : 50%
Examination : 50%

EDUP3033 Learning and the Learner

Semester and Year offered

Semester 2 Tahun 1

Credit Value

3

Total Student Learning Time (Face to face)

Lecture: 25 jam
Tutorial: 20 jam
Examination: 3.0 jam

Rationale for the inclusion of the course/module in the programme

This course is offered so that students can understand individual differences in their learning processes and how a teacher could plan suitable teaching and learning activities to the learners.

Synopsis

This course encompasses the concept of teaching and learning; learning processes; individual differences; learning theories; teaching models, approaches and strategies; 21st Century teaching methods and technigues; and motivation in learning

Assessment: Method and type

Course Work : 50%
Examination : 50%

EDUP3043 Behaviour and Classroom Management

Semester and Year offered

Semester 1 Tahun 2

Credit Value

3

Total Student Learning Time (Face to face)

Lecture: 30 jam
Tutorial: 15 jam
Examination: 2.5 jam

Rationale for the inclusion of the course/module in the programme

This course is offered so that students can acquire behaviour and classroom management skills and are able to apply various discipline management models and intervention to handle behaviour problems in the classroom.

Synopsis

This course focuses on the behaviour and classroom management in primary schools, the roles of teachers in mainstream and inclusive classroom management; building positive relationship in the classroom; models of discipline management; managing behavioural problems in the classroom through interventions and designing an effective classroom plan.

Assessment: Method and type

Course Work : 50%
Examination : 50%

EDUP3053 Technology for Teaching & Learning

Semester and Year offered

Semester 1 Tahun 2

Credit Value

3

Total Student Learning Time (Face to face)

Lecture: 30 jam
Tutorial: 15 jam
Examination: 2 jam

Rationale for the inclusion of the course/module in the programme

This course is offered so that students can apply the skills of various technology in teaching and learning and also to master the skills of planning, selecting, producing and evaluating instructional media efficiently.

Synopsis

This course focuses on concepts and practice of instructional technology. Students will acquire knowledge and understanding about the selection, production, utilization and evaluation of instructional media. Students will apply technical skills in producing quality and effective instructional media as well as managing media and resources efficiently.

Assessment: Method and type

Course Work : 70%
Examination : 30%

EDUP3063 Assessment in Education

Semester and Year offered

Semester 2 Tahun 2

Credit Value

3

Total Student Learning Time (Face to face)

Lecture: 27 jam
Tutorial: 18 jam
Examination: 3.0 jam

Rationale for the inclusion of the course/module in the programme

This course is offered so that students can acquire knowledge on assessment. It provides student teachers with the understanding of the various assessment designs and tools and their construction and administration and also to analyse various issues related to assessment in the primary school. 5

Synopsis

This course discusses the concepts of a test, measurement, evaluation and assessment; purposes of assessment; principles of assessment; types of assessment; unwrapping the standards and constructive alignment; school based assessment; test design and construction; scoring and grading; item analysis; reporting and interpretation of data and issues concerning school-based assessment in Malaysian primary schools.

Assessment: Method and type

Course Work : 50%
Examination : 50%

EDUP3073 Culture and Learning

Semester and Year offered

Semester 2 Tahun 2

Credit Value

3

Total Student Learning Time (Face to face)

Lecture: 30 jam
Tutorial: 15 jam
Examination: 2.5 jam

Rationale for the inclusion of the course/module in the programme

This course is offered so that students can understand and be aware of the sociocultural diversity in Malaysia and able to create a cultural friendly classroom environment.

Synopsis

This course discusses the concept of culture; aspects and implications of multi sociocultural in Malaysia; culture friendly classroom management; national integration; communication skills and teacher as culture friendly agent.

Assessment: Method and type

Course Work : 50%
Examination : 50%

EDUP3083 Leadership & Teacher Professional Development

Semester and Year offered

Semester 2 Tahun 4

Credit Value

3

Total Student Learning Time (Face to face)

Lecture: 26 jam
Tutorial: 19 jam
Examination: 2.5 jam

Rationale for the inclusion of the course/module in the programme

This course is offered so that students have a basic understanding of leadership skills; professional personal development and able to portray leadership characteristics in teaching and learning.

Synopsis

This course discusses the concept of teaching as a profession; educational issues and current challenges; teacher and teaching legislation, teacher quality; stages of teacher development; teacher leadership; organizational structure of the education system and innovation and managing educational changes.

Assessment: Method and type

Course Work : 50%
Examination : 50%


No comments: