Klik untuk membaca:
Senario Malaysia: 1 | 2 | 3 | 4 || Pemikiran Komputational : Leraian | Peniskalaan | Pengecaman Pola | Logik | Algoritma | Penilaian || Contoh Aktiviti Unplug | Latihan Scratch : Pengenalan | Kurikulum | Latihan Asas: Scratch 1.4 | Scratch 2.0
Pendidikan Abad ke-21 mementingkan kemahiran penyelesaian masalah yang melibatkan kemahiran pemikiran tahap tinggi, komunikasi, kolaborasi dan kemahiran Teknologi Maklumat dan Komunikasi (TMK). Kemahiran TMK perlu diberikan penekanan dan kemahiran asasnya akan diterapkan ke dalam setiap mata pelajaran dan diajar secara berperingkat-peringkat. Slaid yang berikut menunjukkan strategi perkembangan TMK dalam KSSR:
Untuk maklumat lanjut sila rujuk Surat Pekeliling Ikhtisas Kementerian Pendidikan Malaysia Bilangan 8 Tahun 2016: Pelaksanaan Kurikulum Standard Sekolah Rendah (Semakan 2017) secara berperingkat-peringkat mulai tahun 2017.
Slaid yang berikut memberikan gambaran keseluruhan strategi dan kaedah pelaksanaan TMK merenatsi kurikulum:
Kementerian Pendidikan Malaysia. Bahagian Pembangunan Kurikulum. (2016). Modul Teknologi Maklumat dan Komunikasi (TMK): Kaedah pelaksanaan.
Untuk maklumat lanjut sila rujuk Surat Pekeliling Ikhtisas Kementerian Pendidikan Malaysia Bilangan 9 Tahun 2016: Pelaksanaan Kurikulum Standard Sekolah Menengah secara berperingkat-peringkat mulai tahun 2017.
PEMIKIRAN KOMPUTASIONAL (PK)
Senario Malaysia: 1 | 2 | 3 | 4 || Pemikiran Komputational : Leraian | Peniskalaan | Pengecaman Pola | Logik | Algoritma | Penilaian || Contoh Aktiviti Unplug | Latihan Scratch : Pengenalan | Kurikulum | Latihan Asas: Scratch 1.4 | Scratch 2.0
No comments:
Post a Comment